مسئله ، مشکل منتظرالمهدی فرماندار قانونی

مسئله ، مشکل: منتظرالمهدی فرماندار قانونی راننده درباره ملایر ماشین قانون برخورد

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری جشنواره‌ فیلم‌های کمدی راه بیندازیم

شبنم مقدمی از معدود بازیگرانی است که هر سال با نقشی متفاوت در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در اکثر موارد جزو نامزدهای کسب گروه تحریریه سایت بوده هست. او امسال

جشنواره‌ فیلم‌های کمدی راه بیندازیم

جشنواره فیلم های کمدی راه بیندازیم

عبارات مهم : داستان

شبنم مقدمی از معدود بازیگرانی است که هر سال با نقشی متفاوت در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در اکثر موارد جزو نامزدهای کسب گروه تحریریه سایت بوده هست. او امسال با نخستین فیلم رضا مقصودی در مقام کارگردان در این جشنواره حاضر شده است هست. «خجالت نکش» جزو معدود فیلم های کمدی حاضر در جشنواره است که درحالی به مسابقه با سایر فیلم ها می پردازد که تعدادی از فیلمسازان نظیر ابوالحسن داوودی، برزو نیک نژاد و… به علت اهمیت ندادن جشنواره فجر به فیلم های کمدی ترجیح دادند در بزرگ ترین مسابقه سینمای کشور عزیزمان ایران شرکت نکنند و یک راست راهی اکران شوند. با مقدمی بعد از نمایش فیلمش در سالن اهالی رسانه واقع در پردیس ملت راجع به نقشی که فاصله جدی با او دارد گپ زدیم و نظرش را راجع به حضور فیلم های کمدی جویا شدیم.

«آباجان»، «نفس»، «زاپاس» و حالا «خجالت نکش» نقش هایی که گویش خاص دارند و از هر نظر بیشترین دوری را با شما دارند؛ این گزینش خودتان است که نقش های این چنینی را بازی کنید یا به باعث موفقیت تان در درآوردن نقش های سخت جهت این نقش ها سراغ شما می آیند؟
راستش اگر نقش سخت نباشد بازی در آن برایم لذتی ندارد و اینکه می گویید کاملا دو سویه هست. یعنی هم خودم میل به دارم تا در میان پیشنهادها چنین نقش هایی را بپذیرم هم دوستان دوستی دارند و جهت این نقش ها سراغ من می آیند.

به هر روی بعضی بازیگران حاضر نمی شوند نقشی تا این اندازه با فاصله از خودشان را بازی کنند آن هم با گریمی که شاید قشنگی ارزش را تحت الشعاع قرار دهد.
قطعا قشنگی مهم است و من هم دوست دارم قشنگ باشم ولی به نظرم بازیگری این قدر مهم است که این چیزها در مقابلش هیچ ارزشی نداشته باشد. جهت من اهمیت بازیگری خیلی زیاد از آن است که بخواهم قشنگ باشم یا یک زن روستایی نباشم و از این گزینش بسیار راضی هستم و احساس خوبی دارم.

داستان این فیلم در یک روستای نامشخص رخ می دهد که درواقع صرفا نمادی از یک زندگی روستایی است و ما به ازای بیرونی ندارد؛ با توجه به فاصله نقش با خودتان چطور به این نقش و اتمسفر نزدیک شدید؟
من هر نقشی را که قبول کنم؛ چه از این سخت تر باشد چه راحت تر باید تلاش کنم تا آن را پیدا کنم. باید بتوانم خودم را به نقش نزدیک کنم چون به هرحال هر نقشی با هر اندازه از نزدیکی به خودم عینا من نیست و هر نقشی مشکل های خودش را دارد. زن روستایی که ممکن است پنج کلاس سواد داشته باشد یا ۱۲سالگی ازدواج کرده باشد قطعا با من تفاوت های بسیاری دارد ولی باید این تفاوت ها را پیدا کرد. قطعا خود متن کمک بسیاری به پیدا کردن نقش می کند. راهنمایی های کارگردان هم طبعا کمک بزرگی است ولی در کنارش باید مطالعه کرد و مناطقی را دید مثل جایی که فیلمبرداری داشتیم و البته که باید با افرادی معاشرت کرد که در زندگی روزانه شهری نیستند و جهت صنم، من همه این کارها را کردم؛ البته شخصا بسیار روستاگردی می کنم ولی تلاش کردم جهت این نقش یک سفر خاص به چند دِه داشته باشم.

جشنواره‌ فیلم‌های کمدی راه بیندازیم

مدل راه رفتن، مدل حرف زدن (منظورم لهجه نیست، فرم حرف زدن روستاییان مد نظرم است) حتی نشستن، بلندشدن و… را تلاش کردم به دقت ببینم و داستان هایی مرتبط با روستاییان خواندم به عنوان نمونه داستان هایی که علی اشرف درویشیان راجع به روستاییان کرمانشاه نوشته و باز هم تاکید می کنم که خود آقای مقصودی خیلی کمک بزرگی بود و مدام حواسش بود تا این کاراکتر اصلا شهری نباشد.

همین حالا که در بین اهالی رسانه و منتقدان صحبت از بازی خوب شماست، فکر می کنید جهت این نقش بتوانید جایزه عالی ترین بازیگر زن را از آن خود کنید؟
قطعا که حالا نمی توان نظر داد چون تعداد زیادی فیلم دیده نشده است و البته من که اصلا نمی توانم نظری در این مورد داشته باشم چون به رغم میل باطنی ام به علت اینکه سرکار هستم هنوز موفق به دیدن هیچ فیلمی نشده ام.

بعضی ها انگار به حضور یک فیلم کمدی در جشنواره گارد دارند و معتقدند این نوع فیلم ها مناسب فضای جشنواره نیست؛ نظرتان دراین باره چیست؟
اگر ما جشنواره ای مخصوص و مختص فیلم های کمدی داشته باشیم آن وقت می توانیم فیلم های کمدی را به کلی به آنجا انتقال یافته کنیم ولی هنگامی که چنین چیزی نیست یعنی این جشنواره متعلق به همه فیلم هاست و نمی توان گفت فلان فیلم چون کمدی هست، نباید باشد. این جشنواره متعلق به همه سینمای کشور عزیزمان ایران است و تمام ژانرها را در برمی گیرد.

به هر حال معمولا فیلم های کمدی در جشنواره دیده نمی شوند و به آنها اهمیتی داده نمی شود، فکر نمی کنید این نگاه حاکم بر جشنواره ممکن است باعث شود کارتان دیده نشود؟
واقعا فکر نمی کنم کنار گذاشته شویم چون نمونه هایی داشتیم که در همین جشنواره دیده شده؛ «ورود مردها ممنوع» هم کمدی بود ولی دیده شده است هست. خود «زاپاس» مگر کمدی نبوده؟ بعد این طور نیست که بگوییم چون این کار کمدی است به کلی کنار گذاشته می شود و ممکن است من یا همکارانم دیده نشویم.

از ابتدای جشنواره هر فیلمی را می بینیم یک پرسش مهم این است که آیا به باعث فلان سکانس این فیلم توقیف نمی شود؟! درواقع با اتفاقات این چند ساله راجع به فیلم ها یک نگرانی عمومی بین اهالی رسانه به وجود آمده که قطعا به فیلمسازان نیز انتقال یافته می شود. باتوجه به عنوان فیلم تان کمی راجع به این نگرانی صحبت کنید؟
بله، متاسفانه این اتفاق رخ داده. همین الان هم چند نفر از من پرسیدند که به نظرتان فیلم توقیف نمی شود؟! و این خیلی بد است ولی به نظرم واقعا این طور نیست. یک چارچوب هایی وجود دارد که با رعایت آن می توان این نگرانی را از بین برد و شخصا فکر نمی کنم راجع به این فیلم نگرانی وجود داشته باشد.

روزنامه وقایع

شبنم مقدمی از معدود بازیگرانی است که هر سال با نقشی متفاوت در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در اکثر موارد جزو نامزدهای کسب گروه تحریریه سایت بوده هست. او امسال

واژه های کلیدی: داستان | داستان | جشنواره | اهالی رسانه | جشنواره فیلم | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz